Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

Jaka przyszłość budownictwa infrastrukturalnego?

Debaty podczas XI Targów "Infrastruktura" 2013
13.12.2013 00:00:00
Trzy dni XI Targów Budownictwa Drogowego, Kolejowego oraz Zarządzania Ruchem "Infrastruktura" 2013 upłynęły pod hasłem debat i konferencji, w trakcie których przedstawiciele firm oraz instytucji publicznych dyskutowali o kluczowych zagadnieniach rynku budownictwa infrastrukturalnego.
Wysoka frekwencja podczas spotkań potwierdziła potrzebę bieżącego dialogu w branży, a sale warsztatowe Centrum Targowo-Kongresowego MT Polska w Warszawie były wypełnione. Tgoroczne Targi Infrastruktura stały się wydarzeniem, w trakcie którego kluczową rolę odegrała wymiana poglądów i doświadczeń osób odpowiedzialnych za rozwój infrastruktury w Polsce: przedstawicieli najważniejszych instytucji państwowych, inwestorów z sektora publicznego i prywatnego oraz zarządzających firmami wykonawczymi i usługowymi.
Infrastruktura drogowa w Polsce w roku 2020
Kluczowym wydarzeniem była debata "Dokąd dojedziemy? Wizja infrastruktury drogowej w Polsce w roku 2020. Inwestycje w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020. Oczekiwania i realia" zorganizowana przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Celem było przedstawienie założeń dla nowych inwestycji drogowych w perspektywie finansowej 2014-2020. Do debaty zaproszono szeroko reprezentowaną branżę budowlaną, tj. firmy wykonawcze oraz projektowe. Stronę publiczną reprezentowali m. in.: Stanisław Żmijan, przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury, Sławomir Nowak, minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, Zbigniew Rynasiewicz, sekretarz stanu w MTBiGM, Lech Witecki, p. o. generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad oraz przedstawiciele GDDKiA. Branżę wykonawczą reprezentowali eksperci i wykonawcy, m.in. Alfred Watzl, członek Zarządu Strabag, Marcin Klammer, prezes Arcadis Polska oraz Marcin Konarzewski, prezes Energopol Szczecin.
Wielokrotnie podkreślano, że rok 2013 jest przełomowy dla branży. Obecnie kończy się większość kontraktów drogowych rozpoczętych w ramach tzw. starej perspektywy i starego Krajowego Programu Budowy Dróg i Autostrad z perspektywą do 2015 roku. Branża staje więc przed zagadnieniem jak będą wyglądały kolejne lata i wykorzystanie środków publicznych w ramach nowej perspektywy finansowej.
Lech Witecki (GDDKiA) podsumował zmiany, jakie w ostatnich latach zostały dokonane, aby usprawnić realizowanie inwestycji infrastrukturalnych. Podkreślił, iż wdrożono wiele postulatów branży wykonawczej. Wprowadzone zmiany zostały zawarte w następujących punktach: krótkie odcinki realizacyjne; dłuższe okresy realizacji (25 miesięcy - system tradycyjny, 36 miesięcy - PiB); wyłączenie okresów zimowych; zaliczki odnawialne, ryczałtowe rozliczanie kosztów w wydłużonym czasie; pozacenowe kryteria wyboru inżyniera kontraktu; elastyczność umowy (z 50-procentową rezerwą); inżynier kontraktu - liczy się jakość, a nie obecność na budowie; specyfikacja i dokumenty techniczne dostępne dla wszystkich samorządów; dialog trwa - katalog wzorcowych dokumentów kontraktowych do stałej konsultacji wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego.
Z kolei minister Sławomir Nowak podkreślił, iż uchwalono załącznik nr 5 do obecnego Krajowego Programu Budowy Dróg, gdzie wpisano do budowy ponad 700 km nowych dróg ekspresowych oraz załącznik nr 6 zawierający 12 kolejnych dużych i ważnych obwodnic. Dzięki temu zapewniona zostanie płynność budowy dróg pomiędzy kończącą się a rozpoczynającą perspektywą finansową, a firmy budowlane nie będą musiały redukować swojego potencjału w oczekiwaniu na nowe projekty do realizacji.
Podsumowując debatę minister mówił o spodziewanym do roku 2020 domknięciu sieci dróg autostradowych i ekspresowych. Dodał, że celem jest stworzenie spójnej sieci dróg szybkiego ruchu prowadzących nieprzerwanie z północy na południe i ze wschodu na zachód.
Bezpieczeństwo i innowacje
Podczas targów odbyła się m.in. konferencja pt. "Wpływ bezpieczeństwa na kształtowanie infrastruktury", której współorganizatorami były najważniejsze krajowe instytucje dedykowane transportowi, tj.: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Główny Inspektorat Transportu Drogowego, Instytut Transportu Samochodowego i Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego.
Tematyka objęła m.in. projektowanie i kształt infrastruktury drogowej, automatyczny nadzór ruchu, działania policji drogowej, bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych i w ruchu tramwajowym, a także kampanie na rzecz bezpieczeństwa ruchu rowerowego. Jak podsumował prof. dr hab. inż. Ryszard Krystek, zastępca dyrektora ITS ds. naukowych, celem konferencji było przedyskutowanie wizji infrastruktury drogowej w Polsce w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020. - W tym kontekście należy uznać pełną zasadność tezy, że wpływ bezpieczeństwa transportu na kształtowanie infrastruktury ma kluczowe znaczenie. Wypadki drogowe bowiem kosztują Polskę bardzo wiele, co roku życie traci 3,5 tys. obywateli, a dziesięć razy tyle doznaje obrażeń, z czego około 20% pozostaje niepełnosprawnymi do końca życia. Ponadto straty materialne przekraczają już 30 mld zł rocznie. Te dane określają rangę tego problemu społeczno-ekonomicznego, która obarcza nas wielką odpowiedzialnością za skuteczność działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego - podkreślił prof. Ryszard Krystek.
Praktyczna wiedza
Drugiego dnia targów odbyła się konferencja pt. "Metody napraw i zabezpieczeń betonowych obiektów mostowych" zorganizowana przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Omówiono zagadnienia związane z betonem jako materiałem konstrukcyjnym i sposobami jego zabezpieczania przed destrukcyjnym wpływem środowiska. Poruszono problem obciążania obiektów mostowych coraz cięższymi pojazdami oraz podano przykłady wykonanych wzmocnień obiektów betonowych. Prelegenci przybliżyli także metody zabezpieczania betonowych obiektów mostowych m.in. omawiając ochronę katodową.
Oferta wystawców
Część firm z branży infrastrukturalnej zaprezentowała swoją ofertę na stoiskach. Obecni byli inwestorzy zastępczy, biura projektowe, instytuty naukowo-badawcze, spółki nadzorujące bieżącą eksploatację dróg, a także firmy zapewniające sprzęt i świadczące usługi geotechniczne. Swoją ofertę udostępnili również producenci oraz dystrybutorzy maszyn i urządzeń oraz firmy działające w obszarze produkcji i dystrybucji urządzeń i elementów wykorzystywanych w bezpieczeństwie i zarządzaniu ruchem. Można było zapoznać się m.in. z rozwiązaniami ITS, sprzętem i oprogramowaniem do obsługi parkingów czy systemami do monitoringu. Dostępna była również oferta firm zapewniających oznakowanie bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym producentów specjalistycznych folii, słupków, barier oraz chemii specjalnej wykorzystywanej w znakowaniu powierzchni drogowych.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.