Wiadomości z rynku

poniedziałek
30 grudnia 2024

Ciężarówki w globalnej sieci

Najnowsze rozwiązania techniczne Bosch i Daimler Trucks
27.02.2015 00:00:00
Dzięki funkcjom wykorzystującym Internet samochody użytkowe staną się jeszcze wydajniejsze i bezpieczniejsze. Przyszłość to samochody ciężarowe zintegrowane z Internetem.
Według firmy Bosch już w 2016 roku każdy nowo wyprodukowany samochód ciężarowy przeznaczony do ruchu dalekobieżnego w Europie i USA będzie wyposażony w dostęp do globalnej sieci.
Funkcje wykorzystujące Internet przyczynią się do podniesienia wydajności i obniżenia kosztów transportu. Fundamentem technicznym dla tego rodzaju usług są m.in. jednostki CCU (Connectivity Control Units) produkowane przez niemiecką firmę. Przesyłanie danych umożliwia tym urządzeniom połączenie elektroniki pokładowej pojazdu z zewnętrznymi serwerami. Także Daimler Trucks pracuje nad systemem transportowym przyszłości, z wykorzystaniem inteligentnych technik komunikacji - pojazd-pojazd i pojazd-infrastruktura.
Jak unikać przestojów spowodowanych awariami
Dzięki Internetowi operatorzy flot otrzymują wsparcie przy planowaniu prac serwisowych w pojazdach. Za pośrednictwem sieci samochody na bieżąco przesyłają ważne dane eksploatacyjne, takie jak przebieg i zużycie paliwa. Równocześnie rejestrowane są wszelkiego rodzaju błędy zgłaszane przez sterowniki elektroniczne w pojeździe. Informacje w formie zakodowanej są przekazywane do centrum obliczeniowego, analizowane i udostępniane operatorom flot. Dzięki temu możliwe jest wcześniejsze zaplanowanie prac serwisowych lub napraw, co ogranicza przestoje.
Oszczędniejsza jazda
Dzięki podłączeniu do Internetu Bosch może aktualizować i optymalizować rozwiązanie systemowe Eco. Logic Motion. Już dziś rozwiązanie to, wykorzystujące rozszerzone dane nawigacyjne, w tym informacje o ukształtowaniu terenu i promieniach zakrętów, umożliwia opracowanie inteligentnej strategii jazdy. Pozwala to obniżyć zużycie paliwa średnio o 5%. W przyszłości bazujące na chmurze obliczeniowej dynamiczne dane dotyczące ograniczeń prędkości i robót drogowych, będą mogły być uwzględniane przy dopasowaniu prędkości jazdy lub wyborze biegów, zużycie paliwa będzie można jeszcze bardziej obniżyć.
Bezpieczny wypoczynek kierowców
Za systemem Bosch Secure Truck Parking stoi idea poprawy bezpieczeństwa w całym łańcuchu logistycznym. Już dzisiaj usługa umożliwia spedytorom wcześniejsze zarezerwowanie jednego ze 100 dostępnych miejsc parkingowych przy autostradach. System działa także prewencyjnie, zapobiegając napadom na samochody ciężarowe. W przyszłości miejsca postojowe będą monitorowane przez kamery. W ten sposób będzie można w czasie rzeczywistym wykrywać wszelkie zagrożenia, przypadki uszkodzenia mienia oraz kradzieży.
Trailer Control Unit dla naczep
Bosch opracował własne rozwiązanie telematyczne przeznaczone dla samochodów użytkowych z naczepą. Trailer Control Unit informuje spedytora na bieżąco o miejscu pobytu i statusie przewożonego ładunku. Dzięki własnemu zasilaniu funkcja działa także wtedy, gdy naczepa nie jest podłączona do ciągnika. TCU przesyła do centrum obliczeniowego komunikaty dotyczące np. ciśnienia w oponach czy informacje o otwartych drzwiach ładowni. Wszelkie odstępstwa od planowych procedur są natychmiast wykrywane i dyspozytor ma możliwość wdrożenia odpowiednich działań. System nadzoruje i dokumentuje w sposób ciągły także temperaturę w ładowni, co ma znaczenie przy transporcie mrożonek lub świeżych produktów.
Centrum operacyjne nadzoruje transport towarów
Dział branżowy Systemów Zabezpieczeń Bosch oferuje także monitoring samochodów ciężarowych przewożących towary. Za pośrednictwem systemów telematycznych centrum operacyjne przez całą dobę odbiera powiadomienia, gdy pojazd np. zjedzie z planowanej trasy przejazdu lub gdy dojdzie do nieplanowanego otwarcia drzwi ładowni. Pracownicy bezzwłocznie wdrażają ustalone wcześniej działania i powiadamiają policję.
Szybka pomoc w razie wypadku
W momencie kiedy dochodzi do wypadku, system automatycznie przesyła do centrali ważne dane, takie jak lokalizacja, godzina i kierunek jazdy. Ponadto, operator nawiązuje kontakt głosowy z pojazdem i ustala, gdzie najbliżej miejsca zdarzenia znajduje się policja lub pogotowie. Jeżeli nie uda się nawiązać kontaktu z pasażerami pojazdu, operator natychmiast powiadamia służby ratunkowe. Zaleta rozwiązania: wielojęzyczni operatorzy komunikują się z ofiarami wypadku w ich języku oraz powiadamiają lokalne służby ratownicze o zdarzeniu.
Dalszy rozwój wszechstronnego sprzętu
Jednostki CCU firmy Bosch umożliwiają realizację wielu usług. Do ich zalet należy prosta instalacja. Jednostka jest integrowana w sieci pokładowej za pomocą standardowego złącza diagnostycznego OBDII. Montuje się ją w niewidocznym miejscu w przestrzeni na stopy lub na desce rozdzielczej. W przypadku wycofania pojazdu z floty urządzenie można zdemontować. Obecnie trwają prace nad drugą generacją CCU. Jednostka jest przystosowana do współpracy z szybką siecią LTE i umożliwia stosowanie aplikacji, dzięki czemu ma sprostać wymaganiom przyszłości.
Zintegrowane systemy transportowe przyszłości
Daimler Trucks pracuje nad systemem transportowym przyszłości, jako elementem inicjatywy Shaping Future Transportation - kształtowanie przyszłości transportu. Inicjatywa ta ma na celu ochronę zasobów, ograniczanie emisji wszelkiego rodzaju spalin, a jednocześnie uzyskanie najwyższego możliwego poziomu bezpieczeństwa. Nowe możliwości stwarzają inteligentne technologie komunikacji - Vehicle-to-Vehicle (pojazd-pojazd) oraz Vehicle-to-Infrastructure (pojazd-infrastruktura), znane też jako V2V oraz V2I.
Prof. Sabina Jeschke, dyrektor wydziału zarządzania informacjami w budowie maszyn na uniwersytecie RWTH w Akwizgranie: - Dzięki wielu niezwykłym osiągnięciom z ostatnich dwóch lat, takim jak komputer IBM Watson czy samochód Google, rozpoczynamy nową epokę sztucznej inteligencji - a mianowicie łączność masową. Istotną rolę odgrywa tu "Internet rzeczy", który reprezentuje ekspansję Internetu - jego użytkownicy to już nie tylko ludzie, ale również rzeczy, przedmioty, takie jak system czujników w samochodzie, stacje klimatyczne, systemy przetwarzania danych w inżynierii produkcji i inne systemy zdolne do interakcji z otoczeniem. Na tej podstawie możliwe są całkowicie nowe formy kooperacji pomiędzy systemami technicznymi - zwłaszcza jeśli chodzi o ruch drogowy i mobilność.
V2V - komunikacja pojazd-pojazd
W niedalekiej przyszłości każdy pojazd będzie mógł w trybie ciągłym przesyłać informacje do otoczenia (CAM - Corporate Awareness Message), aby oznajmić swoją obecność. Zakres wysyłanych danych obejmuje pozycję pojazdu, model, wymiary, kierunek jazdy i prędkość, manewry przyspieszania lub hamowania oraz aktualny skręt.
Częstotliwość przekazywania informacji zależy od prędkości pojazdu i nasilenia jakichkolwiek zmian w jego ruchu. Może ona wahać się od jednej wartości na sekundę podczas równomiernej jazdy do 10 na sekundę, jeśli dochodzi do znaczących zmian parametrów jazdy. Transmisja odbywa się za pomocą sieci WLAN, z wykorzystaniem ogólnoeuropejskiego pasma G5 o częstotliwości 5,9 GHz oraz zamontowanego na pokładzie systemu ITS Vehicle Station (Intelligent Transport Systems and Services). Komunikacja pomiędzy pojazdami również jest ujednolicona w oparciu o porozumienie pomiędzy konsorcjum producentów samochodów, dostawców, organizacji publicznych oraz instytutów badawczych.
Zasięg tej nieprzerwanej komunikacji ma promień około 500 m. Pojazdy informują się wzajemnie o swoich manewrach, mogą więc reagować na nie z wyprzedzeniem. Dotyczy to np. wjeżdżania na autostradę lub dojeżdżania do korka. Każda z tych wiadomości jest certyfikowana, aby zapobiec nadużyciom. Komunikacja działa także w niekorzystnych warunkach pogodowych.
Jeśli to konieczne, raporty uzupełniane są o wiadomości DEN (Decentralized Environmental Notification), ostrzegające o nietypowych wydarzeniach, takich jak gwałtowne hamowanie, włączenie świateł awaryjnych czy przeciwmgłowych.
V2I - komunikacja ciężarówki z infrastrukturą
V2I oznacza, że wszystkie te sygnały są przesyłane również do zewnętrznych odbiorców, takich jak centra kontroli ruchu. Te mogą w rezultacie elastycznie reagować, na przykład poprzez zmianę limitu prędkości lub uruchomienie dodatkowych pasów ruchu. Wiadomości można przekazywać także w drugą stronę, do pojazdów - przykładowo, z informacją o robotach drogowych.
Jeśli następna stacja przekaźnikowa V2I znajduje się poza zasięgiem, komunikaty trafiają do innych pojazdów w formie łańcucha transmisyjnego. Przy braku dostępu do sieci WLAN transmisja odbywa się za pomocą technologii mobilnych, takich jak UMTS i GPRS.
Wszystkie dane w odpowiedniej chwili informują kierowcę o sytuacji w miejscach, które znajdują się poza zasięgiem wzroku. W rezultacie ma on zawczasu świadomość problemów mogących stanowić zagrożenie.
Ruch drogowy jako system samokształcenia
Ciężarówka przyszłości Mercedes-Benz w niezauważalny sposób stale komunikuje się z otoczeniem. Wysyła informacje o manewrach i parametrach jazdy do innych pojazdów i odbiera sygnały o ich ruchu. Efektu tej komunikacji nie można porównać z nawet najbardziej precyzyjnymi raportami radiowymi.
W ten sposób informacje o korkach, ich długości i czasie oraz robotach drogowych trafiają do kolejnych pojazdów z wyprzedzeniem i są dostępne dla wszystkich uczestników ruchu. Połączone w sieć pojazdy reagują wcześniej, co zapewnia stabilny przepływ ruchu i efektywne wykorzystanie ograniczonej infrastruktury - lepsze niż przypadku najbardziej wyrafinowanych systemów zarządzania ruchem, jakie można obecnie wdrożyć. W przypadku poważnych problemów informacji towarzyszy automatyczna zmiana trasy prowadzącej do celu lub sugerowany objazd. W połączeniu z jazdą autonomiczną ruch drogowy będzie się więc rozwijać w systemie samokształcenia.
Połączenie z innymi uczestnikami ruchu
Jeszcze przed wyjazdem system telematyczny służy do wprowadzenia aktualnego zadania transportowego do pojazdu - kierowca widzi je na zintegrowanym ekranie. Nawigacja pobiera adres docelowy z tzw. chmury danych i oblicza najbardziej efektywną trasę, korzystając z informacji uzyskiwanych w czasie rzeczywistym od pojazdów znajdujących się na drogach.
Połączenie między nimi sprawia, że kierowca jest zawsze poinformowany o sytuacji na trasie - przed i za ciężarówką. Dotyczy to na przykład zbliżającego się pojazdu uprzywilejowanego.
Za pomocą mediów elektronicznych kierowca będzie mógł w wygodny sposób komunikować się z innymi - np. zarezerwować spotkanie podczas przerwy, uzyskać informacje o sytuacji na drodze, punktach załadunku lub rozładunku albo załatwić sprawy prywatne. Także sprawdzić online menu restauracji, zarezerwować parking albo zamówić posiłek na odpowiednią godzinę. Potwierdzenie zwrotne jest wysyłane bezpośrednio do kabiny, włącznie z numerem miejsca i terminem.
Komunikacja V2I i stałe połączenie z Internetem dadzą firmom nowe szanse do walki z rosnącą presją kosztową. Przykładowo, kierowca i ciężarówka pozostają w stałym kontakcie z siedzibą, co pozwala na perfekcyjne planowanie trasy w połączeniu z usługami telematycznymi takimi jak FleetBoard. Otwiera to również drzwi do zdalnej diagnostyki i prac konserwacyjnych, takich jak aktualizacja oprogramowania bez potrzeby odwiedzania serwisu.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.